جدیرترین اخبار :
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار
  • حضور منطقه آزاد چابهار در اکسپو ۲۰۲۴
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • جهش تولید در مناطق آزاد نیازمند رفع موانع حقوقی و اجرایی است
  • یکی از فرصت ها برای تحقق شعار سال، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند

در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۳ مدیر فرهنگی هنری آموزشی منطقه آزاد چابهار از ظرفیت‌های این منطقه گفت

اخبار سازمان | تاریخ خبر : 2/02/23 | تعداد بازید :418
جذابیت دنیای نوآوری و استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه باعث شده که سازمان‌هایی مثل مناطق آزاد هم به آن ورود کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ خبرنگار ایران دکونومی با احمد جهان پناه مدیریت محترم فرهنگی، هنری و آموزش منطقه آزاد چابهار گفتگویی کرد.

منطقه آزاد چابهار چه زمانی تصمیم گرفت که به حوزه نوآوری و استارتاپ‌ها ورود کند و اصلاً با چه هدفی پا به این دنیای نوآورانه گذاشت؟

سازمان منطقه ازاد چابهار در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با همت گذاشتن و ارزش‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان این فرامین را با جان و دل قبول کرد و از آن زمان تلاش مضاعفی کرد که در جهت رشد و ارتقای این شرکت‌ها، دامنۀ حمایتی خود را گسترده‌تر کند تا به این ترتیب بتوانیم از مجموعه‌های علمی کشور بهره‌مند شویم.

سرآغاز این ورود کجا بود؟ در واقع اولین فعالیت‌ها چه بود و چطور ادامه پیدا کرد؟

ما در طی ۳ الی ۴ سال اخیر بحث راه‌اندازی صنایع خلاق را با همکاری دانشگاه بین‌الملی چابهار شروع کردیم تا از طریق دانشگاه نخبه‌های کشور به سازمان معرفی شوند و ما بتوانیم از این نخبگان حمایت کنیم.

چه محصولاتی از طریق سازمان تحت سرپرستی شما مورد حمایت قرار گرفت و چه شرکت‌های دانش‌بنیانی در منطقه آزاد شکل گرفت؟

۲ شرکت دانش‌بنیان و موسسه تحت حمایت سازمان اینوتکس ۲۰۲۳ عرضه شدند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان اکسیر سبز، برنا طب و موسسه ونداد.

اکسیر سبز با استفاده از ضایعات درخت موز قادر به تولید برق و سیمان است. جالب است بدانید که قدرت استحکام بتن از حدود ۳۵۰ تن شروع می‌شود، در حالی که بتن تولیدی اکسیر سبز حداقل ظرفیت ۶۵۰ تن به بالا تا حدود ۱۳۰۰ تن را دارد.

شرکت برنا طب هم کلیه اسباب و لوازم کیت‌های داندانپزشکی را در چابهار تولید و به جامعه علمی و طبی عرضه می‌کند. موسسه ونداد با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار، موفق شده در طول ۹ سال با هزینه ۹ میلیارد تومان تنها سرور سینمایی در کشور را تولید کند. این سرور قابیلت پخش DC و EC دارد و برای اولین بار در خرداد ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی خواهد شد و حمایت و سرمایه‌گذاری در این شرکت از خروج ۲ میلیون دلار در سال برون رفت ارز جلوگیری خواهد کرد.

محصولات تحت حمایت سازمان منطقه آزاد به کشورهای دیگر صادر هم می‌شوند؟

قابلیت صادرات دارند و ما تلاش می‌کنیم که علاوه‌بر استفاده داخلی در کشور، به کشورهای دیگر هم صادر شود تا بتوانیم در ارزآوری هم به کشور کمک کنیم.

این محصولات چه میزان ارزآوری داشته است؟

این محصولات در حال شکل‌گیری هستند و انشالله در آینده نزدیک به تولید انبوه می‌رسند و قابلیت ورود ارز را خواهند داشت.

هدف شما از حضور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ چه بود؟

ما برای اولین بار در اینوتکس شرکت کردیم و هدف ما شبکه‌سازی و هم‌افزایی با اکوسیستم نوآوری کشور، برای استفاده موثر و کارآمد از ظرفیت منطقه آزاد چابهار است.

تا چه اندازه به اهداف خود دست پیدا کردید؟ نمایشگاه اینوتکس را چطور ارزیابی کردید؟

بالای ۵۰ درصد به اهدافی که مد نظر بود، رسیدیم.

نمایشگاه تخصصی خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی است که نتوانستند تا کنون در کشور دیده شوند. از طرفی خوشحال و از طرفی هم برای دیده نشدن آن‌ها تا امروز ناراحت هستم.

 با این حال خوشحالم بستری آماده شده که جوان‌های خلاق و نخبه و ایده‌پرداز در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. امیدوارم که مسئولین این جوانان را ببینند و از این سرمایه‌ها استفاده کنند.

پیشنهاد می‌کنم که نمایشگاه اینوتکس سعی در دیده شدن بیشتر این جوانان داشته باشد و ارتباطلات به چند روز نمایشگاه خلاصه نشود. در واقع همت کنیم که ایده‌ها عملی و به سازمان و مناطق آزاد مختلف پتاسیل‌ها معرفی شوند.

سعی کنیم به جوانان خلاق کشور ارزش بدهیم و از این سرمایه بالقوه استفاده کنیم.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل